Hoe maak je je website vindbaar in Google?
Je hebt een website gemaakt of misschien door iemand anders laten maken, maar wat nu? Je hebt geen tot weinig bezoekers. Hoe ga je nu aan de wereld bekend maken dat jij biedt wat zij zoeken? Dan moet je zorgen dat je website beter vindbaar is in zoekmachines zoals Google. Maar hoe doe je dat, en waar moet je beginnen? Dat vertellen we je graag in dit artikel.
By the way, de kunst van je website online vindbaar maken, heet SEO. Dit staat voor Search Engine Optimization oftewel “zoekmachine optimalisatie” in het Nederlands.
Heb ik SEO wel nodig?
SEO is een zeer waardevolle internet marketing strategie waar jij het beste je tijd in kan investeren. Misschien heb je een blog, website of webshop: Het maakt niet uit in welke categorie, iedere website kan SEO wel gebruiken! SEO is de beste keuze om relevante bezoekers te krijgen naar je website.
Waarom niet uitbesteden bij een SEO bureau?
Voor SEO zijn er internetbureaus die dit ook graag voor je doen, maar rekenen ze ook flinke bedragen voor. Dus in plaats van bij een SEO bureau je SEO uit te besteden om je website te laten groeien, is het als beginner ook een optie om zelf je SEO te doen. SEO is namelijk helemaal niet zo moeilijk als het lijkt!
Hoe kan je je SEO verbeteren?
Om je SEO te verbeteren is het belangrijk om de “3 pilaren van SEO” te kennen. Deze zijn belangrijk om zo goed mogelijk te optimaliseren. Als je dit tot in de puntje hebt gedaan, is het onmogelijk dat je website niet vindbaar is in Google en krijg je veel meer bezoekers.
1. Technische SEO
De technische SEO is je website op de achtergrond optimaliseren dat alles snel laadt, en makkelijk “te doorzoeken” (crawlen) is door Google. Denk dan bijvoorbeeld aan goede, snelle hosting, HTML en CSS optimalisatie en al je pagina’s makkelijk bereikbaar maken met weinig klikken. Kort gezegd, houdt alles lekker makkelijk en snel voor de gebruiker.
Wist je dat 46% van alle webgebruikers trage websites als vervelend ervaren?
2. On-page SEO: Content
Ook heel belangrijk! On-page SEO betekent alle content op je website optimaliseren voor jouw bezoekers. De eerst stap hiervoor is een zoekwoorden onderzoek doen. Hier zoek je naar populaire zoekopdrachten van je doelgroep om deze zoektermen uiteindelijk in je content te verwerken. Een handige gratis tool hiervoor is de Google Zoekwoord Planner.
Als je een lijst van zoekwoorden hebt die goed op je website passen moet je deze ook echt in je content zetten. Dit doe je natuurlijk in de paragrafen van je teksten, maar denk ook aan andere (prominentere) plekken zoals kopteksten, paginatitels en de meta beschrijving.
3. Off-page SEO: Linkbuilding
Google waardeert het enorm als je website veel autoriteit heeft, daarom is het zo dat websites zoals bol.com of Nike altijd hoog in de zoekresultaten komen voor populaire zoekopdrachten. Wat bij off-page SEO hoort, zijn tactieken zoals “linkbuilding”, “social media marketing” en “PR” (pers relaties).
Er komt hier zeker nog meer bij kijken, maar linkbuilding is vooral heel belangrijk. Dit houdt in dat je “backlinks” moet krijgen.
Wat zijn backlinks?
Backlinks zijn links naar jouw website van andere website. Google komt op die manier vaker en vaker op jouw website uit en kan hierdoor jouw website hoger laten scoren. Google kijkt dan ook naar de positie, relevantie en autoriteit van een link. Het is bijvoorbeeld meer waardevol om een backlink te hebben van nu.nl in een groot artikel in de categorie van je website, in tegenstelling tot een link van een niet relevante website onderaan de pagina.