Local SEO: Je lokale vindbaarheid verbeteren
Local SEO, wat staat voor lokale zoekmachineoptimalisatie, is een marketingtechniek waarmee je bedrijf beter potentiële klanten aantrekt met een lokale zoekintentie. Door middel van local SEO wordt namelijk een hogere positie in Google bemachtigd bij lokale zoekopdrachten. Steeds meer zoekopdrachten zijn lokaal gericht, waardoor het belangrijk is voor bedrijven om de directe omgeving te bereiken. Hoe werkt deze marketingtechniek precies, wat zijn de voordelen ervan en hoe kun jij het toepassen?
Hoe werkt local SEO?
Lokale SEO bestaat uit strategieën die een website optimaliseren en een hogere positie in zoekmachines opleveren bij lokale zoekopdrachten. Voor allerlei bedrijven is het interessant om lokale leads te werven, zoals kappers, hypotheekadviseurs, makelaars en supermarkten. Een cruciaal aspect van dit concept is het creëren en onderhouden van een Google Mijn Bedrijf-profiel, waarmee je de zichtbaarheid van je bedrijf in lokale zoekresultaten en op Google Maps kunt verbeteren. Zo’n profiel bestaat bijvoorbeeld uit contactinformatie, aantrekkelijke foto’s, goede klantbeoordelingen en openingstijden.
Net zoals de reguliere zoekmachineoptimalisatie draait lokale SEO om relevantie. Zoekmachines laten immers alleen de meest relevante zoekresultaten zien, waarbij onder andere wordt gekeken naar de ervaringen van klanten, het aanbod en de afstand van de zoeker tot jouw bedrijf. Zoekmachines kijken ook naar autoriteit, wat wordt verkregen door recente beoordelingen en online recensies. Tevens wordt autoriteit verkregen door vermeldingen in relevante bedrijvengidsen. Al met al hangt local SEO af van de volgende drie onderwerpen:
- Relevantie: Hoe goed jouw bedrijfsprofiel overeenkomt met een zoekopdracht van iemand uit de buurt.
- Afstand: Hoe ver het zoekresultaat verwijderd is van de locatie waarvandaan iemand zoekt.
- Autoriteit: Hoe bekend een bedrijf is aan de hand van het aantal online vermeldingen en beoordelingen.
Waarom lokale SEO?
Hoewel elke organisatie kan profiteren van lokale SEO, is het vooral van belang voor organisaties met een lokale focus of met fysieke locaties. Dit gaat om grote bedrijven met veel vestigingen, met een specifieke lokale strategie en waarbij regionale marketing essentieel is. Ook voor kleine ondernemers en zzp’ers is het overigens interessant, die meestal één locatie hebben die goed herkenbaar en zichtbaar moet zijn voor potentiële klanten. Het belang van local SEO wordt zelfs steeds groter, omdat steeds meer mensen lokaal zoeken en het gebruik van navigatie-apps, zoals Google Maps, blijft stijgen.
Hoe kan je je lokale SEO verbeteren?
De lokale vindbaarheid verbeteren van je bedrijf volgt vier belangrijke stappen:
- Zoektermenonderzoek: Bepaal allereerst je doelstellingen, zoals leadgeneratie of een groei in verkopen en zet op basis hiervan een lokaal zoektermenonderzoek op.
- Profieloptimalisatie: Vervolgens kun je je Google Business-profielen onder handen nemen en optimaliseren aan de hand van de resultaten van je zoektermenonderzoek. Zo sluiten deze het beste aan op de eisen van zoekmachines.
- Ranking verbeteren: Verhoog je positie in Google door middel van vermeldingen, backlinks en relevante lokale zoektermen. Maak tevens relevante artikelen en blogs voor bepaalde lokale zoektermen.
- Continu analyseren: Het is ten slotte belangrijk om de resultaten te monitoren en waar nodig bij te sturen. Local SEO is een doorlopend proces dat je continu in de gaten moet houden.
Wat zijn lokale zoektermen?
Een belangrijk onderdeel van local SEO is het gebruik van de juiste, lokale zoektermen. Door te achterhalen welke zoektermen gebruikt worden bij lokale zoekopdrachten kun je je lokale vindbaarheid verbeteren. Lokale zoektermen kunnen een locatie bevatten, zoals een specifieke stad of regio, maar ook een bepaald gebied. Zo kan iemand zoeken naar een “opticien in Amsterdam”, maar ook naar een “opticien in de buurt”. Er kunnen tevens woorden gebruikt worden die te maken hebben met gezochte diensten of producten, zoals de zoektermen “brillen Amsterdam”, “oogmeting in de buurt” en “lenzen kopen”.
Lokale SEO is belangrijk voor alle bedrijven die plaatselijk willen opvallen. Een goede lokale SEO-strategie zorgt voor de werving van meer lokale klanten, wat een steeds grotere potentiële klantengroep wordt. Werk nu aan je lokale vindbaarheid en kom erachter wat er allemaal binnen handbereik ligt.
Waarom lokale SEO?
Hoewel elke organisatie kan profiteren van lokale SEO, is het vooral van belang voor organisaties met een lokale focus of met fysieke locaties. Dit gaat om grote bedrijven met veel vestigingen, met een specifieke lokale strategie en waarbij regionale marketing essentieel is. Ook voor kleine ondernemers en zzp’ers is het overigens interessant, die meestal één locatie hebben die goed herkenbaar en zichtbaar moet zijn voor potentiële klanten. Het belang van local SEO wordt zelfs steeds groter, omdat steeds meer mensen lokaal zoeken en het gebruik van navigatie-apps, zoals Google Maps, blijft stijgen.
Hoe kan je je lokale SEO verbeteren?
De lokale vindbaarheid verbeteren van je bedrijf volgt vier belangrijke stappen:
- 1. Zoektermenonderzoek: Bepaal allereerst je doelstellingen, zoals leadgeneratie of een groei in verkopen en zet op basis hiervan een lokaal zoektermenonderzoek op.
- 2. Profieloptimalisatie: Vervolgens kun je je Google Business-profielen onder handen nemen en optimaliseren aan de hand van de resultaten van je zoektermenonderzoek. Zo sluiten deze het beste aan op de eisen van zoekmachines.
- 3. Ranking verbeteren: Verhoog je positie in Google door middel van vermeldingen, backlinks en relevante lokale zoektermen. Maak tevens relevante artikelen en blogs voor bepaalde lokale zoektermen.
- 4. Continu analyseren: Het is ten slotte belangrijk om de resultaten te monitoren en waar nodig bij te sturen. Local SEO is een doorlopend proces dat je continu in de gaten moet houden.
Wat zijn lokale zoektermen?
Een belangrijk onderdeel van local SEO is het gebruik van de juiste, lokale zoektermen. Door te achterhalen welke zoektermen gebruikt worden bij lokale zoekopdrachten kun je je lokale vindbaarheid verbeteren. Lokale zoektermen kunnen een locatie bevatten, zoals een specifieke stad of regio, maar ook een bepaald gebied. Zo kan iemand zoeken naar een “opticien in Amsterdam”, maar ook naar een “opticien in de buurt”. Er kunnen tevens woorden gebruikt worden die te maken hebben met gezochte diensten of producten, zoals de zoektermen “brillen Amsterdam”, “oogmeting in de buurt” en “lenzen kopen”.
Lokale SEO is belangrijk voor alle bedrijven die plaatselijk willen opvallen. Een goede lokale SEO-strategie zorgt voor de werving van meer lokale klanten, wat een steeds grotere potentiële klantengroep wordt. Werk nu aan je lokale vindbaarheid en kom erachter wat er allemaal binnen handbereik ligt.